سبد خرید 0
مستند سازی یکی از بخش های  مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

مستند سازی یکی از بخش های مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

اطلاعات سایت در حال بارگذاری میباشد

گروه مدیریت ادعاوکلیم

گروه مدیریت ادعاوکلیم

شما می توانید از منو (اشتراک گذاشتن فایل ) تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

کارگاه آموزشی مدیریت ادعا، کارگاه اموزشی مستند سازی در پروژه. کارگاه اموزش جامع قراردادنویسی. کارگاه آموزش پایه قرارداد نویسی. ضمانت نامه بانکی، کارگاه آموزش جامع مناقصه.

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

 

نقدی بر شرایط عمومی پیمان مبحث ۵

در بسیاری از مادّه های  شرایط عمو می پیمان این مطلب تداعی می شود که این شرایط عمومی  بیشتر برای پیمان های، تهیّه و اجرا تدوین شده است، نه  پیمان های صرفا اجرا. به طور مثال در مادّه ۱۷ نیز این مورد کاملاً مشهود می باشد:

در بند الف مادّه ۱۷ در خصوص استفاده از متخصصّان خارجی؛  پیمانکار را متعهّد مینماید که وضعیّت استخدام، حقوق، مزایا، مدّت استخدام و محل اقامت و مشخصّات آنها را بوسیله مهندسّین مشاور به اطلّاع کارفرما برساند.

در اینجا این مطلب به ذهن می رسد که آیا پیمانکاری که به

 مناقصه دعوت می شود نباید بداند که این پروژه چه مقدار به متخصّصین خارجی نیاز دارد. و این متخصّصین از کدام کشور و با چه شرایطی قابل تأمین هستند؟ و اصولاً حقوق و مزایای آنها چه مقدار می باشد. و در چه مکان هائی باید آنها را اسکان داد تا بتواند هزینه آنها را در بر آورد خود ببیند؟ و اگر بنا باشد که این امور را  پیمانکار انجام دهد هزینه و اطلاعات متخصصان را از کجا تامین کند با توجه به اینکه مسئولیت پیمانکار فقط ساخت است و نه تامین مالی و سرمایه گذاری. و سازنده هر هزینه داشته  در این خصوص داشته باشد می بایست از کارفرما دریافت نماید.

ممکن است این موضوع مطرح شود که پیمانکار می تواند همه هزینه های مطرح شده در شرایط عمومی پیمان را در قیمت پیشنهادی خود ببیند. در اینجا این سؤال قابل طرح می باشد در صورتی که پیمانکار تمامی  هزینه ها را در پیشنهاد قیمت خود ببییند، با بالا رفتن قیمت پیشنهادی چند درصد امکان برنده شدن در مناقصه را خواهد داشت؟

در مطلبی که قابل طرح می باشد این است که شرح وظیفه شرکت مهندس مشاور در این میان چیست؟

آنچه که به نظر می رسد این موضوع است که بایستی تمام این کارها جزو وظایف مهندس مشاور تعریف گردد. و پیمانکار وقتی به مناقصه دعوت می شود تمامی این اطلّاعات در اختیارش قرار بگیرد.

مسئله جالب دیگری که در بند الف این ماده جلب توجّه می کند این است که مطرح میشود: (کارفرما تسهیلات لازم را برای استخدام متخصّصان یاد شده را فراهم می نماید. تشخیص لزوم و حدود تسهیلات مزبور با کارفرما است و این مساعدت از مسؤلیت پیمانکار نمی کاهد.) این مطلب که که از مسؤلیّت پیمانکار نمی کاهد خیلی مبهم به نظر می رسد و درکش مشکل است؛ چطوری می شود تشخیص لزوم و حدود با کارفرما باشد ولی مسؤلیّت با پیمانکار. این مطلب تا حدودی نا مفهوم به نظر می رسد.

در بند ب این مادّه در آخر پاراگراف (پیمانکار نمی تواند هزینه های دیگری، مانند هزینه حمل را به قیمت های خرید اضافه کند). در اینجا هم باز این مطلب به نظر میرسد که پس پیمانکار این هزینه ها را از کجا باید تأمین نماید؟

ضمناً در بند ب به طور واضح مشخّص نشده است که هزینه موادّ غذایی برای کارگران به عهده کارگران است و یا به عهده پیمانکار؟

هزینه های تحمیلی به پیمانکار در جامعه ساخت و ساز:

هزینه هائی که در پروزه های عمرانی به پیمانکاران تحمیل میگردد و پیمانکاران هم آنرا ناخودآگاه و به اجبار پذیرفته اند به شرح زیر می باشد;

  1. هزینه خرید اسناد مناقصه.
  2. سایر هزینه های شرکت در مناقصه از قبیل مطالعه اسناد مناقصه و نقشه ها، بر آورد قیمت و آنالیز آنها و قیمت گذاری و برآورد ضریب قرارداد.
  3. هزینه مطالعات اولیه ای که به نظر میرسد جزو وظایف مهندسین مشاور باید باشد ولی در شرایط عمومی پیمان جزو وظایف پیمانکار تعریف شده است.
  4. هزینه های دیگر از قبیل هزینه سایت ویزیت و بررسی منطقه پروژه.
  5. سایر هزینه های تحمیلی در شرایط عمومی پیمان.

مطلبی که قابل می بایست مورد توجه قرارگیرد این موضوع می باشد که در جذب یک پروژه چه امتیازاتی وجود دارد که پیمانکاران چنین ریسکی را متحمل ی شوند؟ چون در مقابل این چنین هزینه هایی هیچگونه تضمینی برای برنده شدن در مناقصه وجود ندارد.

منابع: مهندس مسعود مهذب بلاغی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *