سبد خرید 0
مستند سازی یکی از بخش های  مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

مستند سازی یکی از بخش های مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

اطلاعات سایت در حال بارگذاری میباشد

گروه مدیریت ادعاوکلیم

گروه مدیریت ادعاوکلیم

شما می توانید از منو (اشتراک گذاشتن فایل ) تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

کارگاه آموزشی مدیریت ادعا، کارگاه اموزشی مستند سازی در پروژه. کارگاه اموزش جامع قراردادنویسی. کارگاه آموزش پایه قرارداد نویسی. ضمانت نامه بانکی، کارگاه آموزش جامع مناقصه.

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

 

دلایل ضرورت برون سپاری طرح ادعا در پروژه

دلایل ضرورت برون سپاری طرح ادعا در پروژه

 

روال غالب در اجرای Claim پروژه های سازمانهای پروژه محور کشور  تا بحال بدین گونه بوده است  که اجرای Claim پروژه های سازمان به عهده یکی از واحدهای درون سازمانی سپرده می شد که با توجه به اهمیت روزافزون و استراتژیک مبحث Claim در تعیین سرانجام پروژه و سازمانها ، تغییرات بنیادینی در این نگرش ایجاد شده که منجر به آغاز روند برونسپاری اجرای Claim در سازمانهای پروژه محور شده است. اهم دلایل برونسپاری اجرای Claim به شرح ذیل می باشد:

۱-     نقش تعیین کننده Claim در سود یا زیان ده ش

دن پر
وژه ها و مسئولیت پاسخگویی  مدیران ارشد سازمانها در خصوص سرنوشت پروژه ها .
۲-    در صورت برونسپاری اجرای Claim ، دریافتی مجری Claim ، درصدی از مبالغ Claim تایید شده خواهد بود که این امر به منزله انگیزه ای بسیار قوی برای مجری Claim  بوده تا کلیه موارد دارای اثرات مالی در پروژه را مستند و بصورت حداکثری ، ریالی نموده و تاییدیه کارفرما را به هر طریق ممکن اخذ نماید ولی در داخل سازمانها به دلیل وجود حقوق و مزایای از پیش تعیین شده برای پرسنل ، چنین عامل انگیزشی وجود نداشته و این خطر وجود دارد که پرسنل سازمان در روند انجام Claim و اخذ تاییدیه ها از تمام توان خود و یا تمام راه های موجود برای اخذ تاییدیه های حداکثری استفاده نکنند ، چون در هر صورت ، حقوق و مزایای خود را از سازمان دریافت می کنند. پاداشهایی که بعضی از سازمانها در این رابطه برای پرسنل خود مقرر می کنند نیز ، به دلیل محدودیتهای موجود نمی تواند به عنوان عامل محرکی قوی در این زمینه عمل کند.
۳-    با توجه به آنکه معیار و استاندارد مشخصی جهت برآورد میزان اولیه و قطعی Claim یک پروژه وجود ندارد و در موارد یکسان ، Claim برآوردی توسط ۲ تیم مختلف تا چندین برابر با هم اختلاف دارد ، لذا منطق حکم می کند که این فعالیت خطیر و حساس به کسانی سپرده شود که سوابق مفید و مرتبط و موفقی در این زمینه داشته باشند و ضمناً مجری Claim باید شامل گروهی از متخصصین( فنی ، قراردادی،اجرایی ، حقوقی و….) با سوابق مرتبط در این زمینه باشد که اکثراً چنین تیمهای کاملی با چنین سوابقی و تخصصهایی در سازمانها موجود نمی باشند.
۴-    در اکثر پروژه ها رسیدگی به موارد Claim گاه تا چند سال بعد از اتمام پروژه نیز به طول می انجامد و این مطلب باعث می شود که سازمان جهت پیگیری Claim های خود مجبور به حفظ طولانی مدت تعدادی از نیروهای خود در پستهای غیر ضروری شده و در نتیجه آن متحمل هزینه های ناخواسته گردند و یا در صورت خروج نیروهای مسئول پیگیری Claim از سازمان ، بسیاری از فعالیتهای انجام شده بدون نتیجه خواهد ماند. ولی در صورت وجود یک گروه مجری Claim از خارج سازمان ، پیگیری کلیه موارد تا حصول نتیجه و بدون هیچگونه هزینه اضافی بر عهده مجری Claim می باشد.
۵-    بصورت کلی لایه های میانی و پایینی سازمانها در خصوص مبحث برونسپاری اجرای Claim برخورد مثبتی نداشته و در این زمینه مقاومت می کنند ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که برونسپاری Claim به خاطر ضعف سازمان و واحدهای مختلف آن انجام نمی گیرد بلکه به دلیل ماهیت متفاوت Claim با اکثر فعالیتهای جاری سازمان و اثرات مثبت برونسپاری ، این فعالیت به خارج از سازمان ارجاع می گردد.
۶-     درآمدهای حاصل از Claim در سازمانهای دولتی بیت المال و در سازمانهای خصوصی  حق الناس می باشند و لذا باید مجریانی به انجام این فعالیت گمارده شوند که حساسیت و دقتی بالا در این زمینه داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *