سبد خرید 0
مستند سازی یکی از بخش های  مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

مستند سازی یکی از بخش های مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

اطلاعات سایت در حال بارگذاری میباشد

گروه مدیریت ادعاوکلیم

گروه مدیریت ادعاوکلیم

شما می توانید از منو (اشتراک گذاشتن فایل ) تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

کارگاه آموزشی مدیریت ادعا، کارگاه اموزشی مستند سازی در پروژه. کارگاه اموزش جامع قراردادنویسی. کارگاه آموزش پایه قرارداد نویسی. ضمانت نامه بانکی، کارگاه آموزش جامع مناقصه.

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

 

claim office در پروژه

 

دفتر مدیریت ادعادر پروژه

تا کنون روال غالب در اجرای Claim پروژه های کشور بدینگونه بوده که پس از اتمام پروژه ، یکی از واحدهای ذیربط پروژه توسط مدیریت پروژه به عنوان مسئول تهیه Claim پروژه انتخاب شده و مدارک و مستندات تهیه شده در طول پروژه در اختیار این واحد قرار گرفته و Claim پروژه توسط آن واحد تهیه می شده است.در برهه کنونی و با توجه به رویدادهای گوناگونی که در طول زمان مدت پروژه به وقوع می پیوندند و هریک به نوعی بر روند مالی ، اجرایی و زمانی پروژه ها تاثیر می گذارند ، بسیاری از شرکتهای پیمانکار از زمان انعقاد قرارداد نسبت به تشکیل دفتر Claim پروژه اقدام می نمایند تا از روز نخست پروژه ، مسئولی جهت ثبت ، بررسی ، پیگیری ، مستند سازی ، انجام مکاتبات مربوطه ، ریالی سازی و اخذ تاییدیه کارفرما در هر رویداد موثر در روند پروژه وجود داشته باشد و کلیه Claim های پروژه در طول زمان پروژه بررسی و نهایی گردد و موارد اندکی به انتهای پروژه موکول گردد. موارد ذیل بخشی از مزایای استفاده از این سیستم جدید می باشد:
۱-    واحدهای مختلف سازمان در مواجه با اتفاقاتی که در طول پروژه به وقوع می پیوندند ، تا زمانیکه آن اتفاقات در روند فعالیت آنها تاثیر گذار هستند  نسبت به آنها حساس بوده و پس از رفع موارد ، آنها را به فراموشی می سپارند ولی دفتر Claim تمام فعالیتهای تاثیرگذار در جریان پروژه را رصد و مستند نموده و پس از پایان هر رویداد ، قسمت اصلی فعالیت دفتر Claim آغاز می گردد که تهیه و تکمیل مستندات مربوطه ، برآورد تاثیرات مالی و اخذ تاییدیه ها در زمان اجرای پروژه می باشد. لذا در صورت فعالیت دفتر Claim در طول پروژه ، هیچ واقعه تاثیرگذاری به سبب بی توجهی و نبود اسناد و مدارک و سایر عوامل  به فراموشی سپرده نشده و تمام Claim های پروژه نیز در طول پروژه رسیدگی شده و به جز اندک موارد استثنا ، موردی به انتهای پروژه موکول نمی گردد.
۲-    اجرای Claim ها در طول زمان اجرای پروژه و عدم احاله آن به پایان پروژه به دلایل ذیل مورد توجه سازمانهای پروژه محور می باشد:
۲-۱-در طول اجرای پروژه ، پیمانکار از قدرت چانه زنی بالایی در برابر کارفرما برخوردار می باشد ولی پس از پایان پروژه ، کارفرما در موقعیت قدرت و پیمانکار در موقعیت ضعف قرار می گیرد.
۲-۲-رسیدگی به Claim ها در طول اجرای پروژه به دلیل حضور عوامل مطلع و نیز تازگی موضوع با سرعت و سهولت انجام می گردد ولی در پایان پروژه ها به دلایلی از قبیل : عدم حضور افراد مطلع در پروژه ، تغییر مدیریتها و سیاستها در کارفرما ، کمبود مدارک و مستندات ، از بین رفتن بخشی از شواهد و مدارک و…. ، رسیدگی به موارد Claim با مشکلات فراوانی صورت می گیرد.
۲-۳-رسیدگی موارد و اخذ تاییدیه ها در طول پروژه منجر به عدم انباشتگی مبالغ Claim در انتهای پروژه می گردد و اختتام پروژه را در زمان کوتاه تری میسر می نماید و از سوی دیگر ارقام انباشته سنگین Claim در انتهای پروژه ها ، خود یکی از دلایل برخورد غیر منطقی کارفرمایان با Claim های پیمانکاران می باشد.
۳-     پس از استقرار دفتر Claim پروژه ، مجری Claim برای ایجاد یک سیستم نظارتی که کلیه فعالیتهای پروژه را با هدفگذاری Claim رصد و هماهنگ می نماید اقدام می نماید که وظیفه اصلی این سیستم جلوگیری از هرگونه ناهماهنگی بخشهای مختلف پروژه در خصوص موارد مربوط به Claim می باشد و کلیه سیاست گذاری ها ، مکاتبات ، صورتجلسات و…. را به گونه ای سازماندهی می کند که نتیجه آن حداکثر نمودن مبلغ ریالی Claim پروژه باشد.
۴-     توجه به این نکته ضروری است که مجری Claim باید نیرویی از خارج سازمان باشد و اختیارات کامل در این زمینه از طرف مدیریت پروژه به وی تفویض شود تا بتواند با قدرت ، کل سیستم را در راستای اهداف Claim هماهنگ نماید ولی در صورت واگذاری مسئولیت دفتر Claim به یکی از واحدهای داخلی سازمان :
الف- تجربه ثابت نموده است که واحدهای داخلی سازمان به دلیل محذوریتهای سلسله مراتبی ،کاری ، شخصی و….  در ایجاد هماهنگی و نظم کامل در این زمینه موفق نخواهند بود.
ب -این نکته مهم نیز باید همواره مدنظر قرار گیرد که واحدهایی که از یکسو در اجرای پروژه و از سوی دیگر در Claim پروژه مسئول می باشند جهت رفع مشکلاتی که در روند کاری خود با کارفرما خواهند داشت ، ممکن است امتیازاتی در موارد مربوط به Claim به کارفرما داده و یا از مواردی چشم پوشی کنند ولی مجری Claim به دلیل آنکه در روند اجرای پروژه دخالتی نداشته و صرفاً در راستای حداکثر نمودن منافع سازمان از پروژه ها فعالیت می نماید، لذا صرفنظر از اهمیت و قیمت موارد ، نسبت به ثبت ، مستند سازی ، پیگیری و اخذ تاییدیه تمام موارد اقدام نموده و فقط در صورت دستور مدیریت پروژه امکان چشم پوشی و یا عدم بررسی موارد وجود خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *