سبد خرید 0
مستند سازی یکی از بخش های  مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

مستند سازی یکی از بخش های مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

اطلاعات سایت در حال بارگذاری میباشد

گروه مدیریت ادعاوکلیم

گروه مدیریت ادعاوکلیم

شما می توانید از منو (اشتراک گذاشتن فایل ) تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

کارگاه آموزشی مدیریت ادعا، کارگاه اموزشی مستند سازی در پروژه. کارگاه اموزش جامع قراردادنویسی. کارگاه آموزش پایه قرارداد نویسی. ضمانت نامه بانکی، کارگاه آموزش جامع مناقصه.

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

 

انواع قراردادهای عمرانی از نظر ارتباط ارکان پروژه بخش اول

انواع قراردادهای عمرانی از لحاظ عوامل اجرایی 

سه عامل اصلی درگیر در یک پروژه عمرانی، کارفرما، طراح و مجری هستند. این عوامل در کنار خود می‌توانند واحدهای مدیریت طرح و مدیریت ساخت را نیز داشته باشند. عوامل اجرایی پروژه می‌توانند به حالت‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند. با حذف بعضی واحدها یا ادغام بعضی واحدها در هم، روش‌های مختلف قراردادی شکل می‌گیرند. به عبارت دیگر در یک قرارداد عمرانی با ترکیب عوامل فوق روش های مختلف قراردی ایجاد می‌شود.

 

روش امانی (اجرای کار توسط کارفرما) در اجرای پروژه‌ها

در صورتیکه کارفرما دارای افراد و پرسنل متخصص کافی و ماشین آلات مورد نیاز باشد می‌تواند با استخدام کارگر، انجام کار را راساً به عهده بگیرد. در اکثر کارهایی که دارای ابعاد گسترده ای نیستند، اجرای کار با این روش امکان پذیر است. همچینن این روش بیشتر در کار های بهسازی و نگهداری و نیز توسط ادارات محلی اجرایی از قبیل اداره راه، مسکن و شهرسازی و شهرداری ها انجام می‌پذیرد. در این حالت دیگر قرارداد عمرانی وجود نخواهد داشت و قراردادها صرفاً بین کارفرما  و پرسنل خواهد بود.

در این حالت کارفرما به دلایل دیگری تشخیص می‌دهد که اجرای پروژه به صورت امانی، چه از نظر قیمت تمام شده و چه از نظر کیفیت کار، به صرفه تر است. گاهاً‌ در بعضی از دستگاه‌های اجرایی به لحاظ نوع و ماهیت کار، تشکیلاتی برای اجرای امانی طرح‌ها به وجود می‌آید. این تشکیلات تحت یک مدیریت مجزا و به صورت یک واحد مستقل کار خود را انجام می‌دهد. ولی در کل این واحد زیر نظر مدیر مسئول دستگاه اجرایی نسبت به اجرای پروژه‌ها به صورت امانی اقدام می‌نماید.

از معایب عمده این روش عدم وجود انگیزه درشرکت‌های دولتی و مجموعه کارفرما است که در کشور ما عمدتاً‌ بدنه دولت است. در نتیجه برخلاف انتظار، قیمت تمام شده این پروژه‌ها عموماً کمتر از حالت‌های دیگر نمی‌شود. همچنین سرعت کار افت می‌کند و اطمینانی از کیفیت بهتر در مراحل مختلف پروژه وجود ندارد. اصولاً باید اجرای کار امانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از لحاظ قیمت ارزانتر تمام شود. این مقدار همان مبلغی است که پیمانکار به عنوان سود در دیگر روش‌ها برای خود در نظر می‌گیرد. اما تجربه نشان داده که بجز در مواردی اندک، کار امانی از کار پیمانی گرانتر تمام می‌شود.
از دیگر مشکلات این روش تراکم فعالیت‌های طراحی، اجرا و مدیریت در مجموعه کارفرماست. به همین دلیل این روش معمولاً در پروژه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *