ارائه مدلي مبتني بر اعتماد جهت حل بهينه ادعا بين عوامل درگير پروژه
چكيده:
شكل گيري ادعا يكي از معضلاتي است كه در صنعت ساخت و ساز ، سبب کاهش كارايي گروههاي درگير در پروژه و تاخیر در انجام پروژه مي شود. ادعاها، زماني مطرح مي شوند كه يكي از طرفين قرارداد (پيمانكار يا كارفرما) احساس كند به دلايل پيشبيني نشده در ابتداي پروژه، چون: تغيير حجم كارها ، افزايش قيمتهاي ناشي از تورم و تأخيرها و … متضرر گشته و مستحق جبران خسارت وارده ميباشد. ادعا، پيامدهاي نامطلوبي را براي پيمانكار و كارفرما بدنبال دارد كه از جمله آنها مي توان به: ركود سرمايه پيمانكار، وقفه در انجام كارها، كم شدن انگيزه گروههاي درگير در پروژه، خدشه دار شدن روابط كارفرما و پيمانكار و صرف هزينه، زمان و انرژي زياد طرفين براي حل ادعا اشاره كرد. راه حلهاي مختلفي مانند مذاكره، مصالحه، ميانجيگري و داوري بر حسب شرايط پيشنهاد ميشوند. اما اين راه حلها، مقطعي ميباشند و مستلزم صرف انرژي، زمان و هزينه هستند.
با گسترش اعتماد، ميان گروه هاي درگير پروژه به عنوان يك راه حل بلند مدت، نه تنها ميتوان ادعاي پيش آمده را سريعتر و ارزانتر حل كرد، بلكه فوايد بسياري چون: افزايش همكاري بين گروههاي درگير پروژه، سود بيشتر و كارايي بهتر و تخصيص عادلانه ريسك بين گروهها را بدنبال دارد. در اين مقاله تلاش ميشود، با شناساندن مفهوم و پيامدهاي اعتماد، به چگونگي گسترش آن در گروههاي پروژه به گونهاي عملي و اجرايي پرداخته شود.
دیدگاهتان را بنویسید