سبد خرید 0
مستند سازی یکی از بخش های  مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

مستند سازی یکی از بخش های مهم و کلیدی مدیریت ادعا می باشد

اطلاعات سایت در حال بارگذاری میباشد

گروه مدیریت ادعاوکلیم

گروه مدیریت ادعاوکلیم

شما می توانید از منو (اشتراک گذاشتن فایل ) تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

برگزاری کارگاه آموزشی گروهی و خصوصی

کارگاه آموزشی مدیریت ادعا، کارگاه اموزشی مستند سازی در پروژه. کارگاه اموزش جامع قراردادنویسی. کارگاه آموزش پایه قرارداد نویسی. ضمانت نامه بانکی، کارگاه آموزش جامع مناقصه.

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

کارگاه اموزشی مدیریت ادعا

 

تغییر مبلغ قرارداد در محدوده ۲۵ %

تغییر در مقادیر اولیه قرارداد یکی از موضوعات اجتناب ناپذیر در قراردادهایی است که بر اساس مقادیر اولیه و نرخ واحد بها منعقد می‌گردد. در اغلب موارد به دلیل عدم وجود برآورد دقیق از احجام کار، امکان عقد قراردادهایی با قیمت کل ثابت یا Lump Sum وجود ندارد و عمده قراردادهای معمول بصورت پیش‌بینی و برآورد تقریبی مقادیر اولیه و لحاظ نمودن نرخ واحد برای هر‌یک از ردیف‌های کاری منعقد می‌گردد. مثلا قرارداد اجرای عملیات خاکی با قیمت واحد هر متر مکعب ۱۴۰۰۰ تومان . اینگونه قراردادها برای پیمانکار ریسک کمتری را در مقایسه با قراردادهای مبلغ ثابت یا Lump Sum به دنبال دارد.

به دلایل زیر ممکن است مقادیر اولیه قرارداد دچار تغییر شوند و طبعاً مبلغ نهایی قرارداد نیز در قالب ۲۵ درصدافزایش یا کاهش یابد:

  • نادیده گرفتن برخی از آیتم‌های کاری درزمان طراحی یا برآورد اولیه که می تواند به صورت سهوی و در برخی موارد اجتناب‌ناپذیر باشد. مثلاً عدم اطلاع از میزان سنگ یا صخره در لایه‌های زیرین خاکبرداری و عدم امکان پیش‌بینی دقیق مقادیر آن.
  • تغییر در طرح اولیه به دلایل مختلف مثل تغییرات در ابعاد طرح جهت بهبود کارایی یا اعمال مهندسی ارزش.اما این تغییرات دارای محدودیت‌ها و تبعاتی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

    حدودیت افزایش مقادیر: به‌طور کلی افزایش مقادیر اولیه و طبعاً افزایش مبلغ اولیه قرارداد ممکن است به دلایل مختلف باعث ضرر و زیان کارفرما شود. عمده این دلایل عبارتند از:

    1. عدم پیش‌بینی اعتبار اولیه و در نتیجه ایجاد اختلال در مدیریت مالی مجموعه کارفرما.
    2. ثابت ماندن قیمت واحد و ضرر کارفرما (خاطر نشان می‌گردد عمدتاً بدلیل ثابت بودن برخی از هزینه‌های بالا سری، با افزایش حجم کار بایستی قیمت واحد اندکی کاهش یابد.
    3. جلوگیری از ایجاد فساد در واگذاری معامله کوچک و افزایش بی‌رویه مقادیر و تبدیل به معامله بزرگ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *