ارائه الگوی طبقه¬بندی و شناسایی یکپارچه ذینفعان دفتر مدیریت پروژه در سازمان¬های پروژه محور
خلاصه مقاله
ذینفعان عامل مهمی در ایجاد ریسک های پروژه و در نتیجه تحقق اهداف سازمانهای پروژه محور، تلقی میشوند، از این رو فرآیند شناسایی ذینفعان دارای حساسیت خاصی است؛ چراکه مراحل بعدی مدیریت ذینفعان شامل تحلیل ذینفعان، بر مبنای این نتایج این فرآیند پیش میرود.
بر اساس حوزه مدیریت ذینفعان نسخه پنجم از استانداردPMBOK، فرآیند شناسایی ذینفعان یکی از دو فرآیندی است که در گروه فرآیندی آغازین قرار دارد و همچنین اولین فرایند ای بین چهار فرآیند مدیریت ذینفعان معرفی شده، طبق نسخه پنجم این استاندارد میباشد، یعنی این استاندارد توصیه میکند فرآیند شناسایی ذینفعان از همان ابتدای پروژه همگام با تهیه منشور پروژه، آغاز شود.
برای شناساسی جامع تمام ذینفعان یک پروژه، مدلهای گوناگونی ارائه شده است که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. بای خاطرنشان کرد تمامی الگوهای فعلی موجود در محدوده یک پروژه تعریف شدهاند، لذا در خصوص شناسایی یکپارچه ذینفعان پروژههای سازمان پروژه محور الگویی وجود ندارد. شاید تاکنون هدف اصلی مدیران ارشد، اجرای پروژهها با کمترین هزینه و زمان و با کیفیت (محدودیتهای سه گانه پروژه) مطلوب بوده است، اما امروزه، انجام پروژهای که منطبق با اهداف و راهبردهای سازمان باشد نیز، فاکتور دیگری است که باید به آن اضافه شود. لذا ممکن است ذینفعان با پروژهای همسو بوده یا مخالف باشند، علاوه به مدیریت انتظارات آنها در راستای اهداف پروژه (پژوهشهای پیشین) مدیریت مشارکت آنها در راستای اهداف سازمان نیز موضوعی با اهمیت خواهد بود.لذا در این هدف ارائه الگویی است، که بتواند ذینفعان پروژههای سازمان را به صورت یکپارچه طبقبندی و شناسایی نماید تا بتوان در ادامه، آنها را تحلیل و اولویت بندی نمود. در واقع در این پژوهش مرکز دایره ذینفعان از مدیر پروژه در مدیریت پروژه، به دفتر مدیریت پروژه در مدیریت پروژه سازمانی تغییر میکند.
دیدگاهتان را بنویسید