ارائه رویکردی جهت عارضه یابی دفتر مدیریت پروژه
خلاصه مقاله
ایجاد دفتر مدیریت پروژه اقدامی موثر در راستای تحقق اهدافی همچون نظام بخشی مدیریت پروژه، نظارت بیشتر بر پروژهها و یکپارچهسازی و انسجام بخشی به رویهها و فرآیندهای مدیریت پروژه در سازمانها میباشد که در نهایت ارتقاء بهرهوری را دنبال میکند.
اولین گام در طراحی اصولی و استقرار این نهاد سازمانی ارزیابی شرایط موجود سازمان از منظر کارکردها، ساختار و زیرساختهای موجود است که تحت عنوان عارضهیابی دفتر مدیریرت پروژه شناخته میشود. در واقع منظور از عارضهیابی فرآیندی مستقل و نظاممند است که هدف از آن سنجش میزان فاصله سازمان از مبنایی مشخص و تعریف شده با هدف تشخیص نقاط قوت و زمینههای بهبود سازمان است. این مبنای مشخص و تعریف شده در برگیرنده ویژگیهای کارکردی و ساختاری دفتر مدیریت پروژه و نیز زیرساختهای لازم جهت ایجاد دفتر مدیریت پروژه میباشد که بر اساس مرور ادبیات آخرین مراجع علمی دنیا در این حوزه به دست آمدهاند. نتیجه عارضهیابی دفتر مدیریت پروژه در سازمان شناسایی زیرساختهای مورد نیاز جهت استقرار این نهاد ونیز نقاط ضعف و قوت و فرصتهای بهبود از منظر کارکردی و ساختاری به منظور فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز جهت طراحی اصولی دفتر مدیریت پروژه میباشد. در تحقیق حاضر رویکردی ارائه میشود که مراحل عارضهیابی دفتر مدیریت پروژه در سازمان را به طور کاربردی تشریح مینماید. کارآیی این روش از طریق اجرا در یک سازمان پروژهمحور بررسی و آزمون قرار میگیرد. نتایج این پژوهش به صورت معرفی گامهای عارضهیابی و بازخوردهای اجرای آن در یک سازمان پروژهمحور میباشد و حاکی از قابلیت رویکرد ارائه شده جهت اجرا در سایر سازمانهاست.
دیدگاهتان را بنویسید